Telekocsizás, mint fenntartható közúti közlekedés
A telekocsi szolgáltatásigénybevételekor a vezető az általa meghirdetett útvonalra útitársakat vesz maga mellé az autóba. Ezzel csökken a fajlagos üzemanyag-fogyasztás ahhoz képest, mintha a kocsi minden utasa saját autóval indulna útnak, és emellett még a vezetőnek és a csatlakozó utasoknak is csökken az utazási költsége. Az utakon közlekedő kevesebb kocsi pedig a közúti közlekedés környezeti hatásait is mérsékeli (Cserdi és Simon 2016).
A telekocsizással elérhető szénlábnyom csökkentés
Egy olyan háztartásnak, amelynek tagjai telekocsiznak (az esetek felében) kb. 14%-kal kisebb a kibocsátása egy átlagos magyar háztartáshoz képest (Antal 2011).
Levegőminőségre gyakorolt hatások, zajkibocsátás
Telekocsival csökken a forgalomban közlekedő autók száma, mellyel az üzemanyag-fogyasztás is jelentős mértékben csökken. Mivel a közúti közlekedésben a levegőszennyezést a benzin és a dízelolaj motorban történő elégetésekor keletkezett kipufogógáz környezetbe kerülése okozza, az autózás levegőminőségre gyakorolt negatív hatása egyenesen arányosan csökken a lakosság üzemanyag fogyasztásának csökkenésével.
A forgalmi dugók napjainkban állandó velejárója közúti közlekedésnek, különösen a nagyvárosokban jellemző kialakulásuk. A dugók nem csak az autósok, hanem a tömegközlekedők életét is megnehezítik, valamint a folyamatosan lassító-gyorsító autók jelentősen növelik a közlekedés légszennyező hatását. A telekocsizók miatti, kevesebb forgalomban lévő jármű csökkenti a forgalmi torlódások kialakulásának valószínűségét, illetve a dugóban álló autók számát.
A telekocsizás dugó-mérséklő hatása tehát jelentősen hozzájárul a fenntartható közúti közlekedés megteremtéséhez: javítja a város közlekedési dinamikáját, és csökkenti a levegőt érő szennyezőanyag-terhelést.
A kevesebb jármű a személygépkocsik zajkibocsátására is jótékony hatással van, minden otthon maradt kocsi csökkenti a lakosságot terhelő zaj mértékét (Cserdi és Simon 2016)
Források:
Antal O., V. E. (2011.): Klímabarát háztartások - Útmutató. GreenDependent Fenntatható Megoldások Egyesülete
Cserdi P., Simon M. (2016): A környezeti terhelés csökkentése telekocsival. AutoHop.hu